آشنایی با انواع دستگاه های بافندگی فرش

برای بافت فرش های ماشینی از دیرباز تا کنون از دستگاه های بافندگی متفاوتی استفاده شده است تا زیباترین و به روزترین فرش ها را تولید کند .


دستگاه بافت فرش واندویل – ماکویی :

اولین دستگاهی که وارد ایران شده دستگاه بافت ماکویی می باشد این نوع دستگاه ، نقشه ای بافت می دهند و تنوع بافت کمی دارند . ژاکارد (مغز دستگاه) قدیمی می باشد و حالت ۰ و ۱ کار میکند به این صورت که برای هر طرحی باید یک نقشه و برای هر رنگی باید طرح و نقشه جدا زده شود . این نوع دستگاه دارای ۴ غلتک می باشد که نخ تار از آن عبور می کند که در این نوع فرش ها ضایعات پشت فرش قرار می گیرد . عیب این نوع دستگاه این است که دنده خاب دارد که خاب زیر و رو از آن رد می شود و چون به لم ست (یک سری تیغ استیل برای برش) وصل است برای همین سطح خاب زیر و رو را یک دست نمی بافد .
این نوع دستگاه برای ۳۰ الی ۴۰ سال پیش تاکنون می باشد و قیمت بافت خیلی ارزان تر است و برای بافت فرش های افغانی بافت و عراقی بافت استفاده می شود .

دستگاه بافت فرش ALD :
در دستگاه های ماکویی ، ماکو روی دستگاه قرار داشت و هر بار باید تعویض میشد اما از ماکویی به ALD دستگاه یکسره کار می کند و نیاز به تعویض ماکو نیست .

دستگاه بافت فرش ASR :
یکی از مزایای این دستگاه این است که ناهموار های دستگاه ALD در آن برطرف شد و خاب خوبی دارد و خاب رو خیلی مرغوب تر از خاب زیر می باشد .

دستگاه بافت فرش ADR :
در این دستگاه بافت ، سیستم ضایعات پشت فرش حذف شد ، به این صورت که این سیستم بر عکس دستگاه ماکویی دارای ۶ غلتک می باشد که ۱ یکی از آنها برای ضایعات خاب زیر و یکی برای ضایعات خاب رو استفاده می شود .
در فرش های بعد از ADR ، فرش ها مرغوبتر و وزن فرش کمتر می باشد .
در این نوع دستگاه ، بافت به صورت ۲ به ۱ بود به این صورت که ۲ عدد پود برای بافت و یکی برای ضایعات استفاده می شود .

دستگاه بافت فرش CRM :
فرش های بافته شده با این دستگاه پشت فرش محکم تر ولی فرش تو خالی بود به این دلیل که این نوع دستگاه ، بافت به صورت ۲ به ۱ بود به این صورت که ۲ عدد پود برای بافت و یکی برای ضایعات استفاده می شد .
مصرف جوت ( نخ پود ) در این دستگاه بالاتر است .

دستگاه بافت فرش CRT و CRP

دستگاه بافت فرش CRX :
در این نوع دستگاه بافت به صورت ۴ به ۱ بود بو به همین دلیل قیمت فرش بالاتر و فرش ها توپر می باشد .
در CRX به بعد ضایعات در دل فرش بافته می شود به همین دلیل فرش ماشینی محکم تری تولید می شود .

دستگاه بافت فرش HLX :
در این نوع دستگاه بافت به صورت ۴ به ۱ بود به این صورت که ۲ عدد پود برای بافت و یکی برای ضایعات استفاده می شد .

دستگاه بافت فرش HCPX2 :
هدف این نوع دستگاه تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا و بافتی شبیه فرش دستبافت ایرانی یا همان دستبافت گونه می باشد .
در دستگاه اچ سی پی ایکس ۲ از ژاکارد بناس مدل MJ با ظرفیت بالا و قابلیت برنامه ریزی برای۲۴۰۰۰ نخ خاب در فرش های ۷۰۰ شانه ، ۸ رنگ  و ۴  متر عرض و یا ۵۰۰ شانه و ۱۰ رنگ استفاده شده است و قابلیت انتخاب پودهای متنوع از نظر ضخامت و یا جنس را نیز دارد .

این ماشین قابلیت بافت فرش و تابلو فرش با کیفیت های متنوع با انواع نخ خاب مانند پشم ، اکریلیک ، پلی استر ، پلی پروپیلن ، ابریشم ، ویسکوز و … را دارا میباشد.

دستگاه بافت فرش HCI :
این نوع دستگاه برای بافت فرش با شانه بالا ( ۱۵۰۰ شانه) استفاده میشود .

منبع : فرشونه

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید